Ansökan om mediestöd 2026

Denna e-tjänst har 11 steg
  • 1. Uppgifter om sökande och mediet
  • 2. Uppgifter för statsstödsredovisning
  • 3. Välj stödformer att söka
  • 4. Tillgänglighet
  • 5. Kompletterande frågor till mediemätningen
  • 6. Beskriv mediet och redaktionen
  • 7. Ladda upp dokument
  • 8. Försäkran
  • 9. Förhandsgranska
  • 10. Signera
  • 11. Skicka in

I den här e-tjänsten ansöker ni om mediestöd. Det finns fyra stödformer att söka: övergångsstöd, allmänt redaktionsstöd, utökat redaktionsstöd och distributionsstöd. Ni lämnar in en ansökan per medietitel och anger i den vilka stödformer ni söker för det mediet. Ni behöver välja minst en stödform och max fyra stödformer att söka. Det går att söka samtliga fyra stödformer för ett och samma medium - men läs på om förutsättningarna för stöd innan på Mediemyndighetens webbplats.

  

I ansökan ska ni bland annat uppge information om den sökande parten, information om mediet som ni söker stöd för, stödgrundande uppgifter och information som visar på att förutsättningarna för de stödformer ni väljer att söka är uppfyllda.

 

E-tjänsten består av flera delar:

  • Uppgifter om sökande part och mediet
  • Val av stödformer och uppfyllande av allmänna förutsättningar
  • Frågor kopplade till de valda stödformerna
  • Uppladdning av dokument
  • Försäkran om att uppgifterna stämmer
  • Signering
  • Översikt och inskick

 

Sist i ansökan ska ni försäkra att uppgifterna i ansökan stämmer och ansökan behöver signeras av en firmatecknare. Om det inte är en firmatecknare som fyller i ansökan så ska funktionen medsignerare användas. För att använda funktionen för medsignerare så behöver ni en mejladress och personnummer till den som ska vara medsignerare. Medsigneraren får då ett mejl med en signeringslänk. Om firman tecknas av flera personer i förening så räcker det med att en person som kan ingå i en sån förening signerar ansökan.

 

Se till att ha de dokumenten som ska bifogas i ansökan redo innan ni börjar. Vilka dokument det är kan ni stämma av mot "Checklista till dig som söker mediestöd" som finns på Mediemyndighetens webbplats. Till ansökan ska ni i första hand bifoga pdf-filer, men även jpg-filer stöds. Filer i formaten png och jpeg går inte att skicka in.

 

Ansökan om mediestöd för 2026 är öppen under perioden 18 augusti till och med 8 september 2025. Därefter kommer Mediemyndigheten att handlägga samtliga ansökningar och beslut fattas av mediestödsnämnden. Mediestöd fördelas i mån av medel med undantag för distributionsstödet.

Läs mer om förutsättningarna för stöd på Mediemyndighetens webbplats https://mediemyndigheten.se/stod-till-medier/

 

Observera att efter ni klickat på "Skicka in" ska ni få ett kvitto med diarienummer på att ansökan kommit in till Mediemyndigheten. Spara kvittonumret. Om ni inte får ett kvitto eller kvittonummer ska ni kontakta Mediemyndigheten och uppge medietitel, sökande part, datum och tiden ni skickade in ansökan.

 

Viktig information om e-tjänsten

E-tjänsten kan bara vara öppen 90 minuter åt gången och måste därefter sparas och stängas ned för att inte riskera att information förloras. Efter att man tryckt på spara får man i vissa webbläsare information om att de senaste ändringarna eventuellt inte sparats. Detta stämmer inte, ansökan är sparad. En påbörjad och sparad ansökan hittar ni under Mina sidor.

 

Om ansökan är öppen för länge finns det en risk att ändringarna inte sparas och uppladdade dokument inte följer med vid inskick. Var därför noga med att spara ansökan regelbundet och ladda inte upp dokument förrän ansökan är redo att skickas in.

Information

Inloggning

Inloggning krävs för denna e-tjänst

E-tjänsten måste signeras innan inskick