Ansökan om tillstånd för digital kommersiell radio

Denna e-tjänst har 10 steg
  • 1. Information
  • 2. Grunduppgifter om den sökande parten
  • 3. Ägar- och avtalsförhållanden
  • 4. Programförklaring, sändningsområde m.m.
  • 5. Villkor
  • 6. Finansiella och tekniska förutsättningar
  • 7. Ansökningsavgift
  • 8. Bilagor
  • 9. Förhandsgranska
  • 10. Skicka in

Här ansöker du om tillstånd att sända digital kommersiell radio med sändningsstart tidigast den 1 augusti 2026.

För ansökan om analog kommersiell radio, använd en annan e-tjänst.

 

Det går att söka digitalt tillstånd för nationella, regionala och lokala sändningar.

Om du avser att söka tillstånd för flera programtjänster måste du göra en e-tjänst för varje sökt programtjänst. För varje sökt programtjänst måste ni betala en ansökningsavgift.

 

Ansökningsperiod:

För digital kommersiell radio stänger ansökan den 6 mars 2026 kl. 12.00. Observera klockslaget!

Om ansökan eller avgiften kommer in efter den 6 mars, kan ansökan komma att avvisas.

 

 

Ansökningsavgift:

Ansökningsavgiften om 45 000 kronor för ett tillstånd gällande digital kommersiell radio ska ha kommit in till myndighetens bankgirokonto 787-6949 senast den 6 mars 2026.

Om betalningen görs från utlandet ska avgiften betalas via transfer till IBAN: SE3012000000012810104603, Bic/Swift: DABASESX.

Vid betalning - ange bolagets namn och "radioavgift". Information om betalning finns också i e-tjänsten.

 

 

E-tjänsten:

Ni kan se ansökningsformuläret utan att logga in genom att klicka på PDF-länken.

E-tjänsten kräver inloggning via bank-id. Då kan ni spara er ansökan medan ni fyller i och slutföra den vid annat tillfälle.

Det är viktigt att e-tjänsten inte är öppen mer än 120 minuter och att bilagor läggs till först vid tillfället för inskick

  

Information

Inloggning

Inloggning krävs för denna e-tjänst

Tillgänglig som PDF

Ladda ned