Ansökan om utgivningsbevis för databas inkl ändringar

Denna e-tjänst har 11 steg
  • 1. Information om reglering för offentlig aktör
  • 2. Information om avgift
  • 3. Uppgifter om den som driver verksamheten
  • 4. Databasens namn m.m.
  • 5. Uppgifter om databasen
  • 6. Material från andra än redaktionen och kopplingen till Sverige
  • 7. Inloggade delar
  • 8. Ansvarig utgivare
  • 9. Bilagor
  • 10. Förhandsgranska
  • 11. Skicka in

 

  • Ett utgivningsbevis grundlagsskyddar din databas och är frivilligt att ansöka om. Man kan bara få utgivningsbevis om databasen uppfyller vissa kriterier. Läs mer om detta på vår webbplats, www.mediemyndigheten.se.

 

  • För att ansöka om utgivningsbevis, förnya sitt bevis eller ändra utgivare, tillhandahållare, databasens namn och tekniska förutsättningar tar myndigheten ut följande avgifter.

- 4 000 kronor för ansökan om eller förnyelse av utgivningsbevis

- 2 000 kronor för ändring av databasens namn, ändring av den ort som informationen tillhandahålls från eller ändring av den tekniska beskrivningen av verksamheten
- 1 000 kronor för ändring av vem som bedriver verksamheten, är utgivare eller ställföreträdande utgivare.

 

Om ändringen överstiger avgiften för en ny ansökan (4 000 kr) kan ni istället välja att ansöka om nytt utgivningsbevis.

 

  • Avgiften ska betalas in till myndighetens bankgirokonto 787-6949. Märk betalningen med domänadressen. I dagsläget finns ingen annan betalningsmöjlighet. Något kvitto för inbetalningen skickas inte.

 

  • Traditionella massmedieföretag som bara ska anmäla namn på webbplats och en utgivare ska använda e-tjänsten "Databasregistrering".

 

 

  • Du kan när som helst spara din påbörjade ansökan som då finns under Mina sidor.

 

  • Tjänsten kan inte hållas öppen längre än 120 minuter utan att sparas. Det kan annars bli problem att skicka in din ansökan. 

 

 

 

 

Information

Inloggning

Inloggning krävs för denna e-tjänst

Tillgänglig som PDF

Ladda ned